Μαρτίου 27, 2013

ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟΣ ΓΑΜΟΣ!

Η σκηνή καί πάλιν στό πισκοπικό Γραφεο: Μιά γερόντισσα μητέρα, κυρτωμένη πό τά χρόνια καί τά βάσανα, διηγεται μέ κλάμματα πολλά τό θλιβερό της περιστατικό: « γαμπρός θέλει νά μο γυρίση τήν κόρη μου πίσω. Κι’χουν δύο παιδιά τώρα. ταν μο τή ζήτησε σέ γάμο λεγε πώς δέν θέλει λλο πό τό μερίδιό της. Τώρα μο ζητ κι’ «πανοπροκι» (περισσότερα δηλ. πό ,τι πρε σάν προκα) καί πειδή δέν μπορ νά το δώσω γιατί χω κι’ λλα παιδιά θέλει νά μο τή γυρίση πίσω».
Θλιβερή καί συνηθισμένη στορία πού τή συναντ κανείς τόσο συχνά σήμερο. Γιατί περίφημη «προκα» γίνεται ατία χι μόνο νά ματαιωθον κλεκτοί καί ετυχισμένοι γάμοι, λλά καί κενοι πογιναν πιτέλους χωρίς τούς πολογισμούς της ρχικς, νά δυστυχον καί νά γίνωνται παγίδες τς χαρς καί τς γαλήνης μέσαστήν οκογένεια καί νά διαλυθον μέ φοβερές γκρίνιες καί βαρειά οκογενειακά πάθη.
Βέβαια «προκα» εναι πανάρχαιο κοινωνικό θιμο πού λλοτε βάραινε τή γυνακα καί λλοτε τόν νδρα. Στήν Παλαιά Διαθήκη π.χ. διαβάζομε τι βραάμ προκειμένου νά ξασφαλίση γυναίκα στό γυιό του σαάκ, στέλνει πολλά δρα γιά τήν νύφη του Ρεββέκα. ακώβ δούλεψε πτά χρόνια στό θεο του Λάβαν γιά νά πάρη τήν Ραχήλ. λλοτε πάλι γυνακα ταν ποχρεωτική νά προσφέρη δρα, «προκα» δηλαδή στόν νδρα.
Στήν ποχή μας μως τό ζήτημα ατό καί διαίτερα στή χώρα μας, χει καταντήσει μεγάλο πρόβλημα κι’εναι σως μεγαλύτερος συντελεστής στήν κρίση το σημερινο γάμου. Γιατί στά παλαιότερα χρόνια μπορε νά λογάριαζαν βέβαια στό γάμο καί τό ζήτημα τς «προίκας», δέν τθεταν μως πως σήμερο πρωταρχική καί παραίτητη προϋπόθεση. ταν συζητοσαν να συνοικέσιο λογάριαζαν γιά τόν νδρα τήν οκογενειακή του καταγωγή, τήν γεία του, τήν παλληκαριά, τήν ργατικότητα, τήν τιμιότητα καί βέβαια καί τό πάγγελμά του. Τό διο γιά τή γυνακα λογάριαζαν τήν νατροφή της, τήν μορφιά της, τήν νοικοκυρωσύνη της, τή σοβαρότητά της καί λλα παρόμοια. Λογάριαζαν δηλαδή καί στή μιά περίπτωση καί στήν λλη κάτι πού εναι μέσα στόν νθρωπο καί κάνει τήν οσία καί τήν ξία του.
Σήμερα μως τό πρωταρχικό καί τό μοναδικό σχεδόν πού συζητεται στό γάμο εναι τό «οκονομικό». «Πόσες λίρες, λένε στήν Πολιτεία»; «Πόσες κάδες λάδι, λένε στά χωριά»; Ατό μως εναι μιά τρομερή ποτίμηση το νθρώπου πού προσβάλλει καί τό Θεό καί τόν τόπο καί τόν πολιτισμό μας.Τό τονίζομε ατό μέ λη τή δύναμη τς ψυχς μας. Μιά νέα σύγχρονη βαρβαρότης ναφαίνεται πάλι στούς νόμους καί στίς σχέσεις τς κοινωνικς μας ζως, μιά βαρβαρότης πού ξευτελίζει καί ταπεινώνει τόν νθρωπο.
Βέβαια στόν τόπο μας πολλοί λόγοι πιβάλλουνε νά πάρχη καί μιά οκονομική συνδρομή καί προσφορά στό γάμο, λλά εναι τερατδες καί πάνθρωπο ατό πού γίνεται σήμερο νά καταντ γάμος μόνον συνοικέσιο χρημάτων καί συνεταιρισμός κεφαλαίων. Γιατί δέν πρόκειται μόνο γιά τούς φτωχούς, λλά καί γιά τούς πλουσίους, γιά τούς ποίους πωσδήποτε δέν πάρχει οκονομικό ζήτημα. Κι’ κριβς στίς περιπτώσεις ατές τν πλουσίων γάμων διαπιστώνει κανείς ατή τήν πληστία. Νχη νδρας πολλά καί νά ζητ πολλά κι’ ντίστροφα νχη γυναίκα πολλά καί νά ζητ κι’ πό τόν νδρα πολλά.
Παλαιότερα πολύ συχνά συναντοσε κανείς ναν εγεν πποτισμό: νας «εκατάστατος» νδρας τό θεωροσε «μισθό» νά παντρευθ μιά ρφανή καί φτωχή κοπέλλα. μιά κοπέλλα σ’ λα της καλή νά πάρη να φτωχό, να νάπηρο κ.λ.π. Πο εναι μως ατός ραος πποτισμός καί ρωϊσμός σήμερο; Πο εναι ατή βαθυτάτη χριστιανική καί νθρωπιστική συνήθεια; Πο εναι λοιπόν τό Χριστιανικό νόημα το σημερινο γάμου; Καί τί καλεται παπς νά ελογήση σ’ να γάμο στόν ποο καμμιά θέση δέν χει ψυχή κι’ γάπη το νθρώπου παρά τό χρμα καί μόνο τό χρμα; Τό χρμα πού τσι μέ τήν πίσημη ελογία τς κκλησίας συνεταιρίζεται μέσα στά μαρτωλά ατά συνοικέσια γιά νά γίνη πιχείρηση, κεφάλαιο καί τράστ κεφαλαίων καί νά κδηλωθ σέ ργα πού θά συμπνίξουν καί θά σκοτώσουν τίς συνειδήσεις καί τή ζωή χιλιάδων νθρώπων.
Τό κράτος θά μποροσε νά διευκολύνη τό τραγικό ατό πρόβλημα δίνοντας οκογενειακά πιδόματα, σπίτι, ργασία κλπ. σ’ ατούς πού παντρεύονται καί δέν χουν «προκα». λλά κι’ κκλησία πρέπει νά μορφώση νάλογα τίς συνειδήσεις το ποιμνίου της. κκλησία χει νά γκρεμίση ατό τό χρυσό μοσχάρι πού λατρεύει καί πάλι σήμερο νθρωπότης.
πρ. Κισάμου Ερηναος
(ΕΝΟΡΙΑΚΗ ΕΥΛΟΓΙΑ Τεχος 114)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου