Μαρτίου 28, 2013

ΤΟ ΜΥΣΤΗΡΙΟ ΤΗΣ «ΚΡΑΤΑΙΑΣ ΑΓΑΠΗΣ» “ΓΛΙΣΤΡΑΕΙ” ΑΠΟ ΤΑ ΧΕΡΙΑ ΜΑΣ!

Κάποτε, νθρωπος κοίταζε τόν κόσμο γύρω του κι βλεπε παντο μυστήρια. Τό ταξίδι το λιου στόν ορανό ταν να μυστήριο. Τό “κρυφτό” πού παίζει σελήνη μέ τή γ ταν μυστήριο. τρομαχτική δύναμη τς καταιγίδας κι ναπάντεχη φωτιά το κεραυνο ταν να μυστήριο. Τό πειρο το νυχτερινο ορανο μέ τά μέτρητα στέρια ταν να μυστήριο. βυσσος τς ψυχς το νθρώπου ταν να μυστήριο. μως, πειδή τό νθρώπινο εδος «φύσει το εδέναι ρέγεται», βάλθηκε νά ψάξει καί νά πομυθοποιήσει λα τά μυστήρια το κόσμου του. τσι, λιος παψε νά εναι ρματηλάτης πού δηγε τά φλόγινα λογά του στόν ορανό καί γινε μία μπάλλα φωτις στό κέντρο το λιακο μας συστήματος. σελήνη χασε τή μαγεία της, πατήθηκε, κατακτήθηκε κι ποδείχτηκε νας χαρος βράχος πού γυρίζει γύρω π’ τή γ. καταιγίδα κι κεραυνός προβλέπονται καί λέγχονται καί παψαν νά τρομάζουν πιά τόν νθρωπο, δέ νυχτερινός ορανός –παρ’ λο πού ξακολουθε νά εναι πειρος– παρακολουθεται πό τεράστια τηλεσκόπια πού ψάχνουν τά βάθη του καί δορυφόρους πού στέλνουν φωτογραφίες στή γ καί «μιλον» γιά γαλαξίες, νεφελώματα, λιακά συστήματα, μαρες τρύπες και πάει λέγοντας... νθρωπος το εκοστο αἰῶνα δέν χει χρο γιά μυστήρια στή ζωή του. λα τά θεωρε ξηγημένα –κι σα δέν εναι θά ξηγηθον στό μεσο μέλλον– κι λα θεωρε τι τά λέγχει.
στόσο, πάρχουν κόμα δύο μυστήρια πού ξακολουθον νά παραμένουν terra incognita γιά τήν νθρωπότητα, παρά τίς πίμονες προσπάθειες πού γίνονται γιά τήν κατανόησή τους: τό μυστήριο το ρωτα καί τό μυστήριο το θανάτου. Δυό μυστήρια πού εναι σχεδόν μοια γιά τήν καταλυτική σημασία πού χουν στήν νθρώπινη ζωή. Κι ατό δέν τό πισημαίνει κανείς λλος, παρά διος Θεός, στό πρτο ρωτικό ποίημα πού γράφτηκε προτο νθρωπος ξεκινήσει λη τή ρομαντική ρωτική φιλολογία, τσι πως ξελίχθηκε πό τόν Μεσαίωνα καί μετά: «θές μέ ς σφραγίδα πί τήν καρδίαν σου, ς σφραγίδα πί τόν βραχίονά σου· τι κραταιά ς θάνατος γάπη…». Μέ τόν διο ποιητικό λόγο πού κυριαρχε σ’ λη τή Δημιουργία, ὁ Θεός μᾶς ἐπισημαίνει ὅτι τό μυστήριο τῆς ἀγάπης σφραγίζει τήν καρδιά καί τόν βραχίονα τοῦ ἀνθρώπου, δηλαδή, ὁλοκληρώνει τόν συναισθηματικό του κόσμο καί γίνεται ἡ κινητήρια δύναμη ὅλων τῶν ἔργων του. Κι αὐτή ἡ πραγματικότητα δέν καταλύεται οὔτε ἀπό τόν θάνατο. Ατό τό μυστήριο τς «κραταις γάπης» διαλέγει δυό ντα προτο κν πάρξουν, προτο κν ξεκινήσει χρόνος γι’ ατούς καί τούς νώνει μέσα στόν χρόνο καί, νικντας τόν θάνατο, τούς κρατάει σφραγισμένους τόν ναν μέ τήν καρδιά καί τή δύναμη καί τή ζωή το λλου γιά λη τήν χρονη αωνιότητα, ποδεικνύοντας σάν σέ μία μαθηματική ξίσωση τι χρόνος θά καταργηθε καί θάνατος δέν πάρχει.
μως, πως λα τά μυστήρια, τσι καί τό μυστήριο τς «κραταις γάπης» πού νικάει τόν θάνατο, δέν μπορε νά γίνει κτμα πολλν. γνώση τν μυστηρίων –πού βρίσκει τήν τελείωση στή σιωπή γιατί δέν μπορε νά κλειστε μέσα σέ λέξεις– κερδίζεται μετά πό πολύ κόπο. νθρωπος το 21ου αἰῶνα δέν εναι διατεθειμένος νά κάνει κόπο γιά κάτι λλο πέρα πό τόν αυτό του, τίς φιλοδοξίες του καί τήν ατολατρεία του. χει συνηθίσει νά βρίσκει τή γνώση στά πιστημονικά ργαστήρια, στά μικροσκόπια καί τά πειράματα, λλά τά μυστήρια δέν μαθαίνονται τσι. πί πλέον, τό μυστήριο τς «κραταις γάπης» θέλει δύο γιά νά τελειωθε, λλά νθρωπος το 21ου αἰῶνα γεννιέται μέ τόν αυτό του, ζε μέ τόν αυτό του καί πεθαίνει μέ τόν αυτό του, στερντας τσι πό τόν αυτό του τίς προϋποθέσεις γιά νά τό γνωρίσει.
Τό στεο εναι τι στίς μέρες μας, περισσότερο πό ποτέ, γίνεται λόγος καί χύνεται φθονο μελάνι ναλύοντας τόν ρωτα, πό τή χημεία το γκεφάλου πού ποτίθεται τι λκει τά δυό φύλα, μέχρι τίς λεπτομερες ψυχαναλύσεις πού ποτίθεται τι θά λύσουν τά προβλήματα τν σχέσεών τους. Καί πιστέψαμε, τσι, τι θά διορθώσουμε λα τά λάθη καί θά μετατρέψουμε τίς ποτυχίες σέ πιτυχίες. Διαπιστώσαμε τι πό τίς πρτες ργανωμένες κοινωνίες, γάμος καί οκογένεια καί νατροφή τν παιδιν ταν προεπιλεγμένη κοινή καριέρα λων τν γυναικν, κι ατό δέν μς ρεσε. Και τό λλάξαμε. λλά δέν μς ρέσει οτε καί τώρα πού τό λλάξαμε, γιατί ο γυνακες ασθάνονται ξουθενωμένες πού χουν καί τήν καριέρα τους κτός σπιτιο καί τίς εθύνες το σπιτιο πί πλέον.
Δέν μς ρεσε πού, παλιά, ο νθρωποι παντρεύονταν πό ποχρέωση κι χι πό ρωτα καί προίκα δινε τή χροιά τς γοραπωλησίας στήν νωση δύο νθρώπων. Καί τό λλάξαμε. Καί τώρα, ντί γιά συμβόλαιο προίκας, τό «τρελλά ρωτευμένο» ζευγάρι πογράφει προγαμιαα συμβόλαια γιά νά ξασφαλιστε πλουσιώτερος πό τούς δύο πό τίς παιτήσεις το λλου, ταν θά ρθει ρα το διαζυγίου.
Δέν μς ρεσε πού παλιά εχαν ναν μόνο σύντροφο καί μ’ ατόν περνοσαν λη τή ζωή τους. Καί τώρα, ντρες καί γυνακες λλάζουν συντρόφους σάν νά εναι μπλουζάκια καί καταλήγουν σέ ναν καί ζον μαζί γιά νά τόν «δοκιμάσουν» μέχρι νά παντρευτον καί, σέ πολλές περιπτώσεις κάνουν καί παιδιά, τά ποα γίνονται παρανυφάκια στόν γάμο τν γονιν τους. Καμμιά «δοκιμή» μως δέν μποδίζει τό διαζύγιο, τό ποο συνήθως ρχεται σέ πολύ σύντομο χρονικό διάστημα.
Χρόνο μέ τόν χρόνο, ο «διορθωτικές κινήσεις» πού ποτίθεται τι θά βελτιώσουν τίς σχέσεις τν δύο φύλων, δηγον λοένα καί περισσότερο στήν ντίθετη χθη. Ο τελευταες «δηγίες» γιά τίς σχέσεις τν παντρεμένων ζευγαριν, εναι ατές πού γράφονται στό πολυδιαφημισμένο βιβλίο νός –πολύ γνωστο στήν γγλία– δηλωμένου θεου συγγραφέα, το Alainde Botton. Τό βιβλίο How To Think More About Sex, κυκλοφορήθηκε τόν πρίλιο 2012 καί πόσχεται νά λύσει τά προβλήματα πού δημιουργονται σ’ ναν γάμο πό τίς κοινωνικές παγορεύσεις πού θεσπίστηκαν ξ ατίας τς πιρρος τς θρησκείας στή διαμόρφωση τν κοινωνικν κανόνων. Προτείνει, λοιπόν, συγγραφέας, νά ρθον λες ατές ο παγορεύσεις καί νά θεσπιστον ο κριβς ντίθετοι κανόνες. τσι, μοιχεία, ντί νά θεωρεται ατία διαλύσεως νός γάμου, πρέπει νά θεωρεται σάν κάτι πολύ καλό, κάτι πού «δένει» περισσότερο τό ζευγάρι καί νισχύει τή σχέση του.
γνώμη ατο το συγγραφέα χει μεγάλη βαρύτητα στή διαμόρφωση τν νέων θν, φο θεωρεται εδικός στό θέμα καί ταξιδεύει σέ λη τήν γγλία καί τή Σκωτία, δίνοντας διαλέξεις, θέλοντας νά πείσει τούς παδούς του τι «τό νά πιστεύεις σέ ναν ποιονδήποτε θεό δέν εναι πλ κάτι παρωχημένο, λλά κάτι γελοο»! Γι’ ατό –εχε ναφέρει σέ μία διάλεξη– θρησκευτικότητα «παντται πιά σέ κάτι πολιθώματα τς ξφόρδης»!
Μ’ ατές τίς προοπτικές, φυσικά, θά πρέπει νά εναι τρελός κανείς γιά νά παντρευτε στόν 21ο αώνα. δίως τώρα πού ο γυνακες συνειδητοποιον λοένα καί περισσότερο τι δέν χρειάζονται τούς ντρες οτε κάν γιά νά κάνουν παιδιά, ο μονογονεϊκές οκογένειες κοντεύουν νά ξεπεράσουν σέ ριθμό τίς κανονικές οκογένειες. Κι φο ο μόνοι πού χουν κολλήσει μέ πεσμα νά περασπίζονται τόν γάμο καί νά τόν ζητον πίμονα, εναι ο μοφυλόφιλοι, σέ λίγο, πλησιέστερη μορφή «παραδοσιακς» οκογένειας, θά εναι ατή πού θά χει δυό μπαμπάδες δυό μαμάδες καί τά παιδιά!
πό λη τήν στορία το γάμου, χουν μείνει μόνο τά μικρά καί μεγάλα «κορίτσια» πού ξακολουθον νά φαντασιώνονται τόν αυτό τους μέσα σ’ να λευκό νυφικό, τι γίνονται τό ντικείμενο θαυμασμο καί φθόνου τν φίλων καί γνωστν!... τσι διαμορφώνει νθρωπος το 21ου αἰῶνα τά νέα θη του, τσι «πομυθοποιε» τά μυστήρια μέ ψυχρή πιστημονική “ντικειμενικότητα”, τσι ποβάλλει τά “γελοα” περί Θεο παραμύθια, τσι χτίζει τόν κόσμο του πό τήν ρχή –ποτίθεται… Καί τσι προχωρε κάθεκτος πρός τήν παρακμή καί τό τέλος του.
στόσο, τό μυστήριο τς «κραταις γάπης» γλιστράει νάμεσα στά δάχτυλά μας σάν τό νερό πού τρέχει στό ρυάκι κι εναι δύνατο νά τό κρατήσεις στά χέρια σου. Καί, τώρα πιά, νθρωπος το 21ου αἰῶνα –σως πελπισμένος πό τήν ποτυχία του– παψε καί νά τό πιθυμε καί νά τό βλέπει. πως δέν βλέπει καί λα τά μικρά καί μεγάλα μυστήρια πού, σο κι ν τά πομυθοποιες, ατά πιμένουν νά μήν πομυθοποιονται. πως, γιά παράδειγμα, τό χιόνι. Μάθαμε ποιά βαρομετρικά προκαλον τό χιόνι, λλά δέν μάθαμε τί εναι ατό πού κάνει τήν κάθε μία πό τά δισεκατομμύρια χιονονιφάδες πού πεσαν, πέφτουν καί θά πέσουν μέχρι τή συντέλεια το κόσμου, μοναδική, νεπανάληπτη καί διαφορετική πό λες τίς λλες.
ν κάτι τόσο πλό κρύβει να τέτοιο νερμήνευτο βάθος μορφις, πολύ μεγαλύτερο βάθος καί μεγαλύτερη μορφιά κρύβεται μέσα στό μυστήριο τς «κραταις γάπης», πού δίνει στόν νθρωπο τήν σορροπία καί τή δύναμη στή ζωή γιά νά στέκεται σοδύναμα φοβος μπροστά στό φοβερό μυστήριο το θανάτου.
Νινέττα Βολουδάκη
(ΕΝΟΡΙΑΚΗ ΕΥΛΟΓΙΑ Τεχος 126)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου